„Цифровите технологии са изцяло интегрирани в начина, по който хората си взаимодействат, работят и търгуват, но те не се използват напълно в системите за образование и обучение в Европа. Неотдавнашно проучване относно състоянието на цифровото осигуряване в училищата в Съюза разкри, че 63 % от деветгодишните деца не учат в „добре снабдени с цифрови технологии училища“ (с подходящо оборудване, с бърз широколентов достъп и висока степен на „свързаност“). Докато 70 % от учителите в ЕС признават, че е от значение в обучението да се използват методи на преподаване и обучение, основани на цифровите технологии и само 20—25 % от учащите са обучавани от учители, които знаят как да използват цифровите технологии и подкрепят тяхното въвеждане. Повечето учители използват информационните и комуникационните технологии (ИКТ) основно за подготовка на преподавателската си дейност, вместо да работят с тях с учащите по време на уроците.
Днешните учащи очакват повече персонализиране, сътрудничество и по-добри връзки между формалното и неформалното учене, като голяма част от това е възможно чрез учене с използване на цифрови технологии. При все това между 50 % и 80 % от учащите в ЕС никога не използват цифрови учебници, не се упражняват със софтуер, излъчвания/подкастове, симулации или образователни игри. ЕС не разполага с критична маса от висококачествено образователно съдържание и приложения по определени теми и на множество езици, както и със свързани устройства за всички учащи се и учители. В резултат на тази разпокъсаност в подходите и пазарите започва да се очертава ново цифрово разделение в ЕС между тези, които имат достъп до иновационно образование, основаващо се на технологиите, и онези, които нямат такъв достъп.“
Това са изцяло фактите и доводите, които ЕК изнася пред Европейския парламент, до Съвета, до Европейския икономически и социален комитет и Комитетът на регионите, като призовава и набелязва стратегиите за реформиране на образованието в европейски план чрез иновативно преподаване и учене за всички чрез нови технологии и образователни ресурси със свободен достъп.
В този ред на мисли споделям с Вас тези инструменти и web приложения, които намирам полезни за създаване на електронни образователни ресурси със свободен достъп (електронни упражнения, тестове, учебници). Всички те поддържат кирилица и могат да се използват за създаване на електронни образователни материали по всички учебни дисциплини. На глога по-долу съм събрала връзки към сайтовете и инструменти, връзки към някои дигитални продукти изработени с тези инструменти, както и своята рефлексия за работа с тях. Много от посочените ресурси съм създала лично или с помощта на своите ученици и ги използваме ефективно в класната стая. Старая се да насърчавам и създавам умения и навици у децата да ги използват успешно в своята учебна самоподготовка в домашни условия, както и подпомагам усилията им да създават свои собствени електронни ресурси, с цел усвояване и персонифициране на учебно съдържание.
Много благодаря за споделените ресурси!!! 🙂
Удоволствието е мое 🙂