Мисли за обърната класна стая …

Да, определението „обърната“ много й подхожда. Обърнатата класна стая  наистина обръща нагласи, стереотипи на поведение, съзнание … Харесвам модела и мисля, че той е моделът на бъдещето училище, който ще приучи децата на самостоятелност и формиране на личностния им  интерес и поемане на отговорности към собственото си учене през целия живот. С прилагане модела няма как  учителят да подарява оценки, там постиженията на учениците следват собствения си естествен ход, оценяват се  придобити знания и умения, следствие на положен труд. И всичко е прозрачно и лесно за проследяване.  Но за да се наложи като модел в българско училище, трябва прилагането му да стане, ако не държавна политика, то поне политика на училището, която да получи и подкрепата и на родителите. Защото родителите са една важна брънка в образователния процес на своите деца – сега и винаги…

Та за моята обърната класна стая…  Имайки предвид възрастовите особености на моите ученици, много рядко „обръщам“ класната стая. Обикновено това се случва, когато времето не стига, а трябва така или иначе да се подготвим за тестово изпитване. Схемата е ясна – децата гледат видео с подбрано учебно съдържание вкъщи, запознават се и визуално със съдържанието и формата на теста и получават напътствия какво е нужно да преговорят, за да се справят отлично на теста. В часа за подготовка  попълват електронно работния тест, който съм предвидила и направила за упражнение на граматически и езикови структури. Ако ползваме компютърен кабинет, работят по двама на компютър, ако  нямаме тази възможност, то го правим заедно в мултимедиен кабинет на екран.

rosecompclass2

И тъй като аз съм публикувала  работния електронен тест на специална страничка в Интернет и съм им дала нейния адрес, учениците повтарят дейността, която сме правили в клас и в домовете си като домашно задание. Практиката ми показва, че този, който е внимавал в час и се е упражнил и на домашния си компютър, постига отлични резултати на писменото изпитване през следващия учебен час. Резонно, нали? Проблем обаче се получава, когато достъпът на учениците до тази моя интернет страничка с упражненията за подготовката на теста не се осъществи в дома им.  Тогава  най-вероятно Интернетът е спрял, или компютърът е забил, или госпожата е виновна, че кара децата да ползват компютър, за да се подготвят за училище. Мдааа, госпожата става „виновна“, че си е „губила времето“ (забележете – личното време за сън и почивка), за  да съставя тестове, прави записи и скрийн шотове  и да търси начини как  по-лесно да „налее“ знания в малките главици директно от домашния им компютър… Но да не се отплесвам, темата за уважаването на извънредния труд и усилия на учителя в полза роду е една мнооого обширна и нелицеприятна тема, която явно много още ще се „дъвче“, тъй като учителят е по презумпция  отговорен (да не кажа виновен) за слабите оценки, които пише. (Примерът с Тео е показателен – предполагам, че всеки учител, нагърбил се с нелеката задача да дава знания, а не подарени оценки, е изживявал нещо подобно) .

Та, за моята обърната класна стая – освен, че е една много добра възможност ученикът да получи необходимата учебна информация в  синтезиран за него вид, в удобно за него време и да я „смели“ на собствена скорост на възприемане, то тя също и спомага децата да осъзнаят отговорностите си в процеса на учене, т.е. че  от положения от тях труд зависи доколко те ще успеят. Обърнатият модел приучава децата към самостоятелно учене, което умение ще им е нужно през целия живот. От друга страна упражняването на компютър или мобилно дигитално устройство спомага и за развитие на дигитални умения, без които просто е немислимо да се просперира в 21-ви век.

rosecompclass3

Ето защо, госпожата е много по-малко „виновна“, когато кара учениците си да отделят половин – един час на компютъра си (веднъж месечно по тестово време), за да може  дори от домовете им тя да  „налива“ знания.

И за да не бъда голословна показвам бързо едно обърнато електронно уроче, което събрах с bulb за подготовка на тест 2 за 4-ти клас по учебника Hello English. Както вече казах по точки 1 и 2 от него децата работят в домовете си самостоятелно като се запознаят визуално с формата на теста и знанията, които е необходимо да преговорят. По попълването и проверка на резултатите (т.3) работим  заедно в час. Там аз помагам с обяснения, подкрепям, допълвам. Ако успеят от къщи да го направят пак за домашна работа- чудесно! На следващия час е писменият тест, който е много подобен на електронния, но децата попълват на хартиен носител с химикал. Обикновено когато задам традиционния си въпрос: „Има ли въпроси по попълването?“, отговорът е „не“ и детските главички са вече забити в листа.

Простете, че ще споделя, но дори понякога да се чувствам изморена,  никога не ме мъчат  угризения и отказвам да поемам лична вина за неуспехите на някой, който не си е свършил работата. Знам, че правя повече отколкото се очаква от мен като учител. Знам и за какво го правя. Жалко, ако някой не го е разбрал! За мен е достатъчно, че децата го чувстват и ми се отблагодаряват със знания и любов. Другото е бял кахър и отнемането му е  въпрос е на време , търпение и постоянство. Предизвиквам ви да опитате!

rosecompclass1

Благодаря за вниманието и за това, че се замислихте! 🙂

Advertisements

6 thoughts on “Мисли за обърната класна стая …

  1. Поздравления! В държавите на запад от нас отдавна го правят…, но при нас всичко е бавно и мъчително. Невероятна енергия струи от теб Роси!

    • Благодаря, Таня за подкрепящия коментар 🙂 Вярно е, че прилагането на модела на обърната класна стая не е новост в цивилизования свят и успешно се прилага в много европейски и американски училища. Но и там се изисква много твърда училищна политика, за да се наложи. Още повече, че на държавно ниво много повече се говори и действа учителите да се информират и да се „въоръжат“ със съответните знания, умения и инструменти, за да я интегрират на практика в класните си стаи. Тук – ти го каза: бавно, мъчително и бих добавила – безхаберно!

  2. Споменахте дете на име Тео. Какъв е бил проблемът при него? Ние срещаме трудност с нашето дете, но в градчето , в което живеем нямаме особен избор за преподавател, който да ни помогне да повдигнем интереса на детето към английският език.

    • Кристина, Тео е учителят по физика Теодосий Теодосиев http://www.vesti.bg/bulgaria/obshtestvo/goliamata-mechta-na-fizika-teo-koiato-trogna-bylgariia-6026555. В края на юни родители публично протестираха за написани от него двойки: http://www.kazanlak.com/news-18650.html. Мисълта ми беше, че не се ценят знанията, а оценките и учителите, каквито и професионалисти да са, остават недолюбвани и критикувани, ако не пишат отлични оценки. Това според мен е погрешно мислене – ученикът трябва да се стреми към знания, с които да заслужи по-висока оценка, а не към висока оценка ей така… Иначе както казва Тео – оценката девалвира и губи стойността си. Какво би станало например, ако отличници по медицина нямат нужните знания как да ни лекуват, при все че са взели отлични дипломи? Така е с всички професии, за да си специалист ти трябват знания, не оценки. Оценката не трябва да „лъже и заблуждава“, трябва да е реална. И ако системата позволява да има несъответствия между реалните знания и и тяхното оценяване на настоящия етап, тя определено трябва да се смени с нова и промяната трябва да почне от класната стая … много труден казус, но не и невъзможен 🙂

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s