Защо да използваме Дъска за избор (Choice Board) в класната стая?
Идеалният вариант би бил да дадем на учениците много и разнообразни възможности да практикуват и усвояват учебния материал, който преподаваме. Трябва да признаем, че структурирането на такива дейности не е лесна задача, тъй като учителите трябва да вземем предвид необходимостта от диференцирано обучение в съчетание на разнообразни стилове на обучение, като същевременно се стремим да провокираме интересно и предизвикателно учене за учениците. Използването на дъски за избор е стратегия, която може да помогне за опростяване планирането на уроците и да отговори на различни обучителни предизвикателства. Използването на дъска (табло) за избор в класната стая подпомага диференциране на обучението, като стимулира мотивацията и ангажираността на учениците.
Тук ще обясня повече за дъските за избор и как те могат да бъдат използвани за диференциране на обучението.
Какво представляват дъските за избор?
Дъските за избор (или още можем да ги наречем изборни табла) са графични организатори, които се състоят от различни количества правоъгълници. Всеки правоъгълник е дейност. Дейностите помагат на учениците да учат или практикуват основни концепции, като същевременно им позволяват избор. Учениците могат да бъдат инструктирани да изберат една или повече от тези дейности, които да извършат. Те могат да преминават от една дейност в друга в организиран или произволен ред.
Предимства от използването на дъските за избор
Учителите предоставяме на учениците право да избират „как” да научат дадено понятие или концепция. Тази свобода ги насърчава да бъдат по-отговорни и независими в своето учене. Също така им позволява да работят върху дейностите със собствено темпо. Таблата са полезни за учителите, тъй като им позволяват да идентифицират и използват интересите и предпочитанията на учениците, за да стимулират тяхното активното учене и ангажираност.
Проектиране на дъска за избор
Дъската трябва да е организирана с ясно определена учебна цел и задача. Всяка дейност е структурирана така, че да стимулира ученето, практикуването или овладяването на нужните знания и умения. Първата стъпка при създаването на дъска за избор е да се определи основната цел и образователната задача, която учениците трябва да изпълнят чрез различните дейности. Второ, планираме дейностите така, че да предоставим на учениците различни способи и начини за усвояване на концепцията. За целта първо определяме интересите, предпочитанията и дори нивата на готовност на учениците. Дейностите могат да бъдат с различна степен на сложност и могат да бъдат подредени на дъската в нарастващ ред на трудност. Могат да бъдат включени допълнителни инструкции за всяка задача и учениците да бъдат инструктирани да изпълняват задачите като индивидуални дейности, или в групи.
Диференциране на инструкциите чрез дъски за избор
Няколко съвета за използване на Choice Board за диференцирано обучение:
- Когато създавате изборните табла, не забравяйте да включвате дейности, които обслужват всеки стил на обучение като визуален, слухов, четене-писане и двигателен.
- Дъските за избор могат да бъдат създадени за седмични задачи, домашни задачи, проекти и дори оценяване. Подробни инструкции и изисквания могат да бъдат дадени за всяка задача. Може да се включи и получаване на кредити от учениците при изпълнение на различите дейности и по този начин да се насърчава тяхната активност и мотивация.
- Изборното табло може да включва n-броя правоъгълници с дейности.
- В случай, че дъската за избор се състои от 9 правоъгълника, учениците могат да играят Tic-Tac-Toe: Насърчавайте учениците да изпълняват набор от три дейности, така че да образува Tic-Tac-Toe. Учениците могат да избират тези дейности хоризонтално, вертикално или диагонално.
Използването на дъските за избор помага да се подобри мотивацията, ангажираността и ученето на учениците, като им се даде възможност да се учат забавно, на собствена скорост и упражнят своето право на избор.
Кликнете на двете графики, за да копирате шаблоните (Google slides) на две дъски за избор, които съм превела от английски и ползвайте със здраве! Оригиналите им на английски език можете да достъпите и копирате от линковете към използваните източници, които съм дала по-долу.
Използвани източници:
https://shakeuplearning.com/blog/free-interactive-tic-tac-toe-choice-board-for-google-slides/
https://k12teacherstaffdevelopment.com/tlb/how-to-use-choice-boards-in-the-classroom/
Чудесен избор, Роси! Може да се приложи и при обучението на студенти.
Благодаря за идеята!