Гиф-анимациите и тяхното приложение в езиковото обучение – като ‘props’ (опори)

Казват, че информацията, която една картинка дава е много по-богата от думите, с които си служим, за да опишем обект, субект или  ситуация. И не само – думите чуваме, анализираме и преосмисляме, за да разберем смисъла, докато картината действа директно върху нашите възприятия и поражда мигновено представи, чувства  и мисли, така че поетата информация става по-лесна за разбиране и осмисляне. Няма да открия „топлата вода“ навярно, но винаги ме е вълнувал този момент при ученето на децата, в който ние учителите можем да помогнем с така наречените ‘props’-ове (или опори) и по този начин да ускорим и подобрим процеса на учене и ефективно научаване. Имайки предвид , че нашите ученици са децата на 21-век, те са медийната генерация,  обичат компютрите, сърфират из медиите по-умело и от нас възрастните и имат нагласа картинките  да се сменят динамично пред очите им . Да, те имат вродената нагласа да поемат информацията директно – факт, с който ние учителите няма начин да не се съобразим! Това лично мене ме провокира   да търся все нови и нови мостове, с които да свържа учебната програма от 20-ти век с децата на 21-ви век и засега успявам.  Та,  в този ред на мисли се запитах как анимираната картинка може да помогне на мен и моите ученици да „хванем магическия заек на знанието за ушите“.  Знам, че и други колеги се интересуват от прилагането на всякакви визуални стимулатори, които да улеснят възприемането на учебния материал, неговото по-бързо и лесно разбиране и запомняне от учениците. Неотдавна Деси Миленкова сподели своите идеи за използването на гиф – анимациите за учебна цел – нещо, за което наистина си заслужава да се помисли и то сериозно. Комбинирано с използването на  новите технологии в класната стая,  току виж – „гифчето“ се оказало едно весело и успешно решение на много въпросителни.

И тъй като сега е време на активна почивка за нас учителите, реших да потърся начини за създаване на няколко елементарни анимирани картинки в помощ на моите ученици наесен и да събера инструменти и идеи за нови такива и тяхното прилагане в класната стая и извън нея.  В ‘гифчетата’, които представям по-долу съм използвала инструментите Picadilo,  за да направя инфо графиките и PhotoScape, за да създам анимациите – два много лесни и безплатни инструмента, вторият, от които изисква инсталиране на софтуер на Вашия компютър.

Ето какво се получи като образователно gif-че  на тема „Colours“. Основните цветове са представени и онагледени чрез една весела картинна анимация от 16 секунди, от която учениците бързо могат да се сдобият с пълната информация за цветовете на английски език.  Като добавим Glogster и няколко полезни линка,  учениците  могат да  чуят наименованията на цветовете на английски език, да упражнят като повторят, дори да запишат собственото си произнасяне на думите с vocaroo  с цел да се чуят. Могат също  да напишат думата  и да чуят произношението и от носители на езика в сайта Site Pal. (връзките към тези сайтове са прикрепени към пеперудите на глога)

colors2

Тема „Fingers“:  Децата учат наименованията на пръстите на ръцете на английски език. Рамките, от които е съставено това гифче могат да бъдат използвани за направата на образователно видео с безплатния онлайн инструмент Slide Talk, с който можем  и да добавяме глас  посредством вграден инструмент „от текст към глас“. Сайтът позволява също така и да трансформираме ppt. във видео, като текста от слайдовете автоматично се генерира в глас. Изходът е видео, което сайтът публикува в You tube. Горещо препоръчвам този инструмент за езикови учители. Все още няма опция за български език, но чете и говори кирилица с руски акцент. Ето как можем да съчетаем гифче и видео на обучителен глогстер и картинката ще бъде пълна.

fingers

Видеото е направено със Slide Talk.

Ето как децата могат да извлекат информация от гифчето, като изпишат думите ( примерът e с LearningApps )

На мнение съм, че много стимулиращо за децата би било да ползват анимирани картинки с техни образи и разиграни ситуации от класната стая. Ето защо за следващите инфо-гифове използвах класни снимки с моите екс – четвъртокласници, когато бяха в трети клас.

Гифче на тема: Въпроси и кратки отговори с ‘Can’. Би могло да послужи като модел за създаване на диалози с тази структура. Би могло още гиф-анимацията да се обвърже с публичен google документ или лино дъска, така че децата да имат бърз достъп до приложението за писане без да губят време за логване. Това разбира се е възможно, когато се работи в компютърен кабинет, на мобилни устройства  в класната стая или се даде от учителя за домашна работа.

can you

Въпроси и кратки отговори с ‘Have got“‘. Би могло да послужи като модел (пример) за създаване на диалози с тази структура. Сещам се за приложението Learning apps. org  и за възможностите, които сайтът и инструментите му дават да разиграем рамките на това гифче като интерактивни упражнения с цел ‘смилане’ на учебната информация в него.

Пример1 : Подреждане частите на  диалога.

Пример 2 : Слушане с разбиране – свържи графичните модели със звуковите. Подреди диалога.

have you got

Въпроси и кратки отговори с ‘Did’ (Past Simple Tense). Би могло да послужи като моделче за създаване на диалози с тази структура. Мисля, че ако граматиката оживее като гифче, няма да е толкова трудна и абстрактна за децата. Те сами ще искат да си правят правилата ето по този начин. Сещам се за  безплатни мобилни апове за андроид представени от Деси Миленкова, които децата биха могли да имат на смартфоните си и да ползват успешно за генериране на такъв вид опори в класната стая и извън нея.

did you

Мислих си дали една gif – анимирана картинка може да подпомогне  четенето на учениците като го като автоматизира . Направих кратък диалог за четене  като ускорих времето на отделните рамки. В началото времето между рамките е 3 s. а накрая по половин секундна.  Ако се подходи игрово и му се даде и състезателен елемент, от гифчето може да се получи повод за  една забавна игра.

reading fast

Гиф -анимацията зададена на учениците като проектна работа, според мен, също би билo едно голямо и приятно предизвикателство както за тях,така и за мен като учител.  Вместо постер, за демонстрация на наученото те биха могли да правят гиф – анимация, използвайки свои лични снимки и материали, а  като инструмент да ползват някои от безплатните приложения за андроид на техните  смартфони и таблети. Аз лично планирам поне веднъж месечно да използвам компютърен кабинет с децата и с цел проектно базирано обучение, където децата да създават като краен продукт гиф анимация с учебно съдържание – нещо, което те ще заобичат от пръв поглед – абсолютно съм сигурна в това! Така че очаквайте включване по горещата ГИФ – тема и от моите ученици наесен.

БЛАГОДАРЯ ВИ ЧЕ БЯХТЕ С РОСИ И ТОЗИ ПЪТ!

 

 

 

Вашият коментар